CARA UNTUK MENAIKKAN BLOG TRAFFIC

>> Tuesday, February 16, 2010

Aku masih terlalu awal untuk buat n3 macam ni. Tapi sebab kan aku nak buat jugak, aku buat la.Ada aku kesah?hahaha..Tujuan aku buat n3 ini adalah untuk berkongsi sedikit ilmu yang ada dan aku dapat dari blogger2 tegar dan hebat.Banyak cara untuk naikkan blog traffic.Kadang2 kita tahu cuma tak buat je.Sebab nye adalah malas.Jom kita kongsi bersama2..:-)

 1) BLOGWALKING
Ramai yang selalu buat blogwalking ni.Boleh kata hari2 mesti blogger2 akan buat blogwalking.Tujuan nya adalah untuk menjenguk blog orang lain, mendapatkan info, komen2 pada n3 blog org lain dan macam2 la tujuan yang lain.tapi persoalan nya kat sini, adakah betul cara kita buat blogwalking?Kenapa kita rajin buat blogwalking tapi traffic tak naik jugak?banyak sebabnya.kalau boleh bila kita tinggalkan jejak pada chatbox @ comment, guna la ayat yang sesuai, jangan la sekadar tulis blogwalking saje.Cuba tulis "jalan2 kat blog ur blog, jemput la ke blog saya". @ " nice blog u have, jom ke blog saya, jom usha blog saya pulak"..Tu adalah contoh saja.Gunakan ayat yang mengajak tuan punya blog tu jenguk blog kita.Mesti diorang datang dan traffic pun akan naik.Lagi banyak kita buat blogwalking, lagi boleh naikkan traffic.

2) GUNAKAN INISIATIF LAIN UNTUK BAGI ORANG LAIN TAHU BLOG KITA
Ini lagi mudah.Gunakan komuniti2 blogger yang lain untuk publish kan blog anda.Bagi aku salah satu nye adalah dengan gengblogger.com.Memang betul, aku sendiri da alaminya.Korang register la dengan gengblogger.Setiap kali update blog jangan lupa bukak website gengblogger dan ping korang punya blog.Secara tak langsung, blogger2 yang ramai kat gengblogger tu dapat usha n3 @ blog korang.

3) PELBAGAIKAN ENTRY
Maksudnya disini, cuba untuk cerita macam2 jenis n3.Memang blog personal, tapi cuba selitkan isu2 yang lain macam travel, gosip2 sikit, isu2 semasa.Jangan terlalu kerap cerita pasal benda yang personal sahaja, nanti orang akan muak nak baca.

4) BUAT TUTORIAL
Cuba selitkan pada n3 korang dengan tutorial.Tak kisah la tutorial apa sekali pun, ia memang mampu menaikkan blog traffic.So sesapa yang hebat pasal IT, photoshop ke, korang buat je tutorial.Memang advantages la.Tapi just buat je apa2 tutorial sekali pun.

5) BAHASA YANG SESUAI
Sila lah guna kan bahasa yang sesuai, jangan terlalu kasar.Sebab tak semua orang suka baca kalau kita gunakan bahasa yang kasar.Tapi kalau aku, sumer aku akan baca.:-)

6) UPDATE BLOG
Selalu lah update blog.At least sekali sehari.Walaupun aku da 5 hari tak update blog.hahaha.Ada jugak blogger yang monitor dia punya traffic.contohye dia update pukul 10 pagi, start dari masa tu dia monitor je,so bila dia tengok traffic dia start jatuh contohnye dalam pukul 3 petang, so time tu la dia akan update semula..

So itu lah saje, aku rasa banyak lagi.Sebab aku pun tak terror mane pun.Banyak belajar dari orang je.Tu je aku tahu, so tu je la yang mampu aku share ngan korang semua.So sesiapa yang terror, sila lah kongsi same2, tambah2 la di ruangan komen ye..;-)

sumber pic: google

p/s: Jom kita berkongsila ilmu nak?:-)



20 comments:

joegrimjow February 16, 2010 at 8:19 PM  

huhu
nasihat si otai
;)

paling best bile blog kite direview blogger lain
best n... masyookkk

Anonymous,  February 16, 2010 at 8:28 PM  

best! yohoho~

Unknown February 16, 2010 at 8:53 PM  

aduh bob...aku baru nak publish entri ni...

ween February 16, 2010 at 9:06 PM  

Wow, great tips! n agree with joegrimjow. memang BEST bila belog kita di review :)

to Bean: HAHA. publish je la. nnt aku dtg membaca :)

enyheartsdiamond February 16, 2010 at 9:33 PM  

semua eny buat kcuali tutorial :)

hudamcgyver February 16, 2010 at 9:34 PM  

terimas~!
mari berjalan blog
eh?

redfingger February 16, 2010 at 9:52 PM  

joegrimjow : memang best..nak plak org yang buat tu otai..fuhh..memang giler glamer trus jadi nye..:-)sama2 belajar...

Amir & Sir Marcello : tq bro..:-)

BeaN MorENo : ko gak yg ajar aku bean...:-)

ween : ko review la blog aku ween..ko kan baik..:-)

enyheartsdiamond : u mmg terbaik..:-p

Huda : sama2..:-)

intanurulfateha February 16, 2010 at 10:43 PM  

.tutorial kite ade buat
.alhmdulillah, trafik x pena kurang 100
.kdng2 terasa nk buat cara yakuza mcm aduka taruna, bak kate bean
.confirm nuff dpt beribu2 sebulan hehehe

redfingger February 16, 2010 at 11:23 PM  

fateha: buat la..terus femes sekelip mata...hahahaha

Call me, Eyka February 17, 2010 at 12:09 AM  

fueew... redfingger nyer trafik msti up pasni.. ty leh blnje eyka. ngehehe . btw, thnks 4 da tips !!

redfingger February 17, 2010 at 12:54 AM  

eykameow: xde mane nye tggi eyka..g2 je la..:-)sekadar berkongsi..:-)

Aus MeLankoLik February 17, 2010 at 10:02 AM  

hahahaha..
aku taw yg no 6 tu taktik sape.
hahahak..

redfingger February 17, 2010 at 11:17 AM  

aus: sudah gaharu cendana pulak ye mr bean 2...hahaha:-)

mad about everything : tq2..:-)

cik helena February 18, 2010 at 9:10 AM  

saya nak buat entry ini jugak..hehe

redfingger February 18, 2010 at 11:36 AM  

helena : go cik hel..go!!!:-)

zahir adnan February 28, 2010 at 6:57 PM  

tips yg bgus..kena try ni..
nice blog u have..jom ke blog saya
he3

Post a Comment

  © Setelah digodek-godek.....inilah... MARLBORO MERAH by JariMerah 2010

LOMPAT KE ATAS