sri menanti

>> Thursday, October 29, 2009

Tanggal 26 october 2009 yang adalah tarikh yang dinanti2kan oleh rakyat2 negeri sembiln...dimana pada tarikh ini, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 telah ditabalkan iaitu DYMM Tuaku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir.

aku sebagai salah seorang anak n9 pun menantikan hari bersejarah tu...sume orang tahu, n9 banyak sgt dengan adat...unik sgt...mmg betul...aku setuju sgt....mesto korang sumer ada tgk kan cmne pertabalan tu berlangsung...aku memang terpacak la depan tv...bkan senang nak tgk upacara macam tu wei...kalau x silap aku..last sekali pertabalan Yang Dipertuan Besar negeri Sembilan 40 tahun lepas...(kalau aku x silap la)..so orang2 muda nak tgk mcm mane la upacar pertabalan tu berlangsung...unik wei...memang unik...

macam2 istiadat yg ada.....salah stu istiadat yang aku nak tahu sgt ialah istiadat bersiram...aku mmg xtau mcm ne istiadat nie dijalankan...aku ingat istiadat bersiram nie mcm mandi...rupanye x pun...sekadar mencecah jari kat dalam satu bekas je...sebelum tu Yg Dipertuan Besar dan Tunku Ampuan Besar akan bersemayam atas tahkta rencana n di arak dari istana Sri Menanti ke Panca Persada...

nie aku nak cerita sikit mcm mane Yg Dipertuan Besar Negeri sembilan dilantik....perlantikan dibuat hasil dari sepakat Undang yang 4... Undang Sg Ujong, Undang Jelebu, Undang Johol dan Undang Rembau...Undang nie la yang melantik yg Dipertuan Besar...dan setiap undang nie mewakili luak2 yang ada di n9...

banyak lagi yg aku perlu tahu pasal adat2 n9...sebab aku org n9...so aku perlu la tahu...sebab bagi aku n9 adalah negeri yang unik, kaya ngan adat..

DAULAT TUANKU!!!!!

0 comments:

Post a Comment

  © Setelah digodek-godek.....inilah... MARLBORO MERAH by JariMerah 2010

LOMPAT KE ATAS